Sunday, March 30, 2014

3 Idiots

Bir film izledim ve hayatim degisti!

Bu ifadeyi daha once kullandiniz mi bilmiyorum ama benim icin "3 Idiots"in tek cumlelik ozeti oldugunu soyleyerek baslamak istiyorum. 




2009 Hint yapimi olan 3 Idiots, 8.5 gibi iddiali bir IMDB puanina sahip. Yonetmenligini Rajkumar Hirani ustlenmis olsa da film daha cok, basrol oyuncusu Aamir Khan ile on planda. Aamir Khan da kaan yani! Adam 65 dogumlu ve nasil olmus da bir ogrenciyi bu kadar basarili bu kadar icten canlandirabilmis, bilemiyorum. Ben bu film vasitasiyla kendisiyle tanistim ve de gec kaldigim icin uzuldum, acikcasi.




Kisaca film...

Komedi-dram tadinda olan bu Hint filmi, "3 idiots-3 aptal" olarak anilan 3 universite arkadasinin hayatlari uzerine kuruludur ve bu 3 arkadas vesilesiyle cok anlamli dersler/gondermeler icermektedir. Hindistan'in en seckin teknik universitesindeki carpik, baskici egitim/ogretim sekli(!) ve tum ogrencilerin bu duzene itaat edisleri cok guzel yansitilmis. Maalesef; mesleklerin ozune iliskin faydali ve net bilgiler icermektense, daha cok ezbere ve kurallara yonelik bir egitim sistemi yaygin universitelerde. Teknik universiteden mezun olmus bir muhendis olarak, durumun her yerde benzer oldugunu gormek, acikli tebessumlere yol acti film boyunca. 

Kim bu 3 aptal?



Bu 3 aptaldan biri aslinda doga fotografcisi olmak isterken ailesinin zoru ile muhendislik secmis. Digeri, ailesinin maddi durumu cok kotu, babasi hasta, ablasi evde kalmis oldugu icin bir an evvel universiteyi bitirip is bulma derdinde. 3. aptal ise Ranco [Aamir Khan] :) Kendi tabiriyle tam bir "makine" asigi, muhendis olmak icin dunyaya gelmis birisi. Girdigi derslerden kovulsa da, sinavlarin oncesinde turlu aksililkler yasasa da hicbir zaman konunun "ozunu" algilamaktan ve mantigiyla hareket etmekten vazgecmeyen bir dahi.  

Tabi ViruS, kizi Pia, Chatur [susturucu] karakterlerinden bahsetmemek olmaz. Profesor Viru Sahastrabudhhe [kisaca ViruS], fakultenin dekanidir ve bu baskici rejimin azili lideridir. Pia ise onun idealist, fakat bir o kadar sempatik tip ogrencisi kizidir. Chatur ise tam olarak fakultenin "ornek" ogrenci profiline uygun bir ogrenci, amiyane tabirle ezberci bir inektir :)

5 Eylul

Filmin basina donecek olursak, duvardaki "Sept 5-5 Eylul" yazisi ile karsilasiyoruz. Meger 3 aptal ile Chatur [Susturucu] bir iddiaya girmislerdir. 10 yil sonra Ranco mu yoksa Susturucu mu daha zengin olacaktir? Bu sorunun cevabini ogrenmek icin tekrar bir araya gelirler ve bu sorunun cevabini bulmak uzere yola duserler. Fakat, oncelikle Ranco'yu bulmak lazimdir... ;)

All izz well!

All izz well, yani "hersey yolunda"! Filmdeki en hosuma giden zihniyet. Ranco'nun dilinden bu zihniyetin oykusune bakalim... Onlarin koyunde bir gece bekcisi varmis "All izz well" lafini diline dolayan ve halki bu sekilde telkin eden, huzur icinde uyumalarini saglayan. Bir gece koyde hirsizlik vakasi olmus ve bunun neticesinde ortaya cikmis ki; meger bekcide gece körlüğü varmis. Ne kadar naif bir hikaye ve sahane bir mantalite. Gercekten de oyle degil mi? All izz well yani hersey yolunda!

Film boyunca, morallerin tukendigi kritik zamanlarda Ranco'dan bolca duyuyoruz bu lafi. Hatta bir de guzel sarkisi var. Haydi her beraber dinleyelim:


3 idiots-All izz well

Youtube'a maalesef(!) erisemeyenler icin alternatif link: http://www.dailymotion.com/video/xc6dts_3-idiots-all-izz-well-video-song-aa_shortfilms


***

Uzun zamandir bu kadar cok eglendigim ve begendigim bir film olmamisti. Siddetle tavsiye ediyorum, eger henuz izlememis olanlar varsa. Izleyin ve farkina varin, gercekten de "All izz well"mis aslinda!

No comments:

Post a Comment